AVG.

vrijdag 9 april 2021

Crea 5221, letter G

 De G van Goudsbloem.
Het bloemenkind van
Cicely Mary Barker.



De goudsbloem is een hele bekende
in vele tuintjes en als je niet
oppast woekert het door je hele tuin.
Niet dat dat zo erg is, want het
heeft een vrolijke oranje kleur.
 
De hele dag draait het kopje van de 
bloem met de zon mee.
Tegen de avond sluiten haar
bloemblaadjes zich. 
Zowel de bloem als het blad is eetbaar.
Vroeger werden de blaadjes van
de goudsbloem gebruikt als een
goedkope vervalsing van de echte 
saffraan.


 
Deze plant is ook geneeskrachtig
b.v. ontstekingsremmend,
en werkt goed bij huid- en 
slijmvliesontsteking en
is vooral goed bij wondgenezing.
Voor huidproblemen zoals:
eczeem, acne, jeuk en uitslag
helpt het meestal in een
zalf vorm.
Ook bij lichte brandwonden en
zonnebrand, kloven en
gebarsten of droge lippen.
Voor open wonden kun je beter een
 tinctuur gebruiken en
eventueel verdunnen.

Neem ook een kijkje bij:
 


13 opmerkingen:

  1. Mooi meisje Loes!
    Verderop in de wijk hebben de bewoners twee jaar terug een stukje overwoekerd gemeenteplantsoen omgetoverd tot goudsbloemveldje. Het is heel gezellig om daar langs te lopen als de bloemen weer in bloei staan, wat zijn ze mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg mooi tekening van jezelf neem ik maar zo aan .
    Het elfje inspireert om de viltdoos erbij te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sweet drawing! Marigold a gorgeous flower to look at but also I see now that it has medicinal properties too. Fascinating I didn't know about this. keep well Amanda x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je dit ook weer prachtig getekend, Loes!
    Bij goudsbloemen moet ik altijd meteen aan mijn vader denken. Hij had jarenlang de gewoonte om langs het pad naar de schuur een rij goudsbloemen te zetten. En ik vond ze zò stinken... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi en nu ik lees dat die zich fantastisch door je tuin woekert, wil ik 'm! Ik ben dol op een wilde tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je dat weer prachtig getekend en inderdaad een bloem met veel mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alweer zo'n prachtige tekening van een Bloemekind.
    De goudsbloem is een dankbare bloem die je niet snel
    in de steek laat, hij blijft maar kleuren en geuren....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb jij dat getekend? wat knap zeg, heel erg mooi!
    Ja, ik heb ze ook in de tuin en ze blijven het ook zo lang goed doen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je dat weer mooi getekend! Ik wist trouwens niet dat Goudsbloemen zo kunnen woekeren. Vorig jaar heb ik ze voor het eerst gezaaid, dus ik ben benieuwd of en waar ze dit jaar zullen verschijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The miracles of flowers. They are not just beautiful but heal as well. Your picture, Loes is so pretty. It makes me smile!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I love the cheerful orange color and your sweet drawing!❤️
    Have a Great and Glorious day!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een nuttig plantje is het eigenlijk. Leuke prent heb je die zelf getekend?

    BeantwoordenVerwijderen