AVG.

vrijdag 6 november 2020

Crea 5220, golven.

Dit keer is het thema: Golven. 
 
 Opgegroeid in een Zeeuws vissersdorp
zijn golven me niet onbekend.
Als we in de zomer gingen zwemmen
bij de oesterputten en het woei, dan vonden we
dat prachtig.
Maar als het hard waaide mocht het niet
van mijn moeder.
Bij een tante die in Vlissingen woonde
hing deze zwart-wit foto van hoog
opspattende golven die ook nog
eens bij hoog water
royaal over de boulevard stroomden.
Links zie je het standbeeld
van Michiel de Ruijter.
 

 Heel wat jaartjes geleden zwom ik samen met
enkele vriendinnen elke dag
hier bij ons naast de kade, waar een klein
strandje is.
We hebben toen één jaar ook de hele
winter doorgezwommen,
zelfs toen het vroor.
Als het zo uitkwam zwom ik ook wel
eens alleen.
Zoals die keer dat het ook nog eens
heel hard waaide,
dat was het jaar met zeven heel heftige
stormen en dat hier toen aan onze dijk
zeven bomen omwaaiden.
Ik zwom toen pal tegen de wind in op de
best hoge golven en zag opeens
op een kleine afstand het kopje
van een zeehond opduiken!!!
We keken elkaar aan en hij dook
ineens onder water en weg was hij.
Later vroegen ze me of ik niet bang was,
want ze kunnen wel eens bijten!
Dat was ik niet maar ik denk dat het zeehondje
banger van mij was, want ik zag hem
niet meer terug.

Kijk ook eens bij de anderen:
 

15 opmerkingen:

  1. Wat heb je destijds een prachtige ontmoeting gehad in het stormachtige water! Knap hoor dat jullie de hele winter doorzwommen en jullie je ook door de stormwinden en golven niet weg lieten jagen. Leuk om tijdens Crea5220 zulke mooie verhalen te lezen. (wat fijn is het om over je moeder te schrijven hé?)
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your childhood sounds idyllic, Loes, living close to the sea. How fun to smile at a seal that close in the water. Such a lovely story of your childhood days.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful photo, beautiful memories!
    Here too, we sometimes have storms with huge waves!
    Have a nice day and weekend!
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto! En wat een bijzondere herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk verhaal over het zeehondje!! Mooie foto...de zee is altijd iets bijzonders!! Vooral voor Limburgers!!

    Fijn weekend, Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lovely story and beautiful photos. Have a lovely weekend. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke ontmoeting tijdens het zwemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stoer hoor om heel de winter door te zwemmen, ik doe het je echt niet na.
    Mooie foto en een leuk verhaal !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Brr koud hoor maar inderdaad wel stoer de hele winter zwemmen. Ik vind de zee imposant en machtig. Ik kom graag op het strand maar houd wel wat afstand van de zee. Mooie foto die met die hoge golven.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een avontuur! Oh, dat je zelfs in de winter in zee zwom, echt een bikkel. Maar bij de zee ervaar je wel wat golven zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige onstuimige foto Loes, en bij dat
    standbeeld van Michiel de Ruijter heb ik weleens gestaan.
    Wat een bikkels waren jullie om ook in de winter te zwemmen.
    Mooie ontmoeting heb je gehad tijdens het zwemmen, je zal
    best even vreemd gekeken hebben toen je oog in oog stond
    met dat zwarte ondeugende kopje. Leuk om weer even terug
    te gaan naar een ver verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto! Leuk om die mooie herinneringen van jou te mogen lezen. Fijne zondag, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, Loes! These are truly majestic and mighty "Waves", as Nature reminds us. It's nice that you were able to enjoy that sea...
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een imponerende foto van het opspattende water, prachtig! En wat een leuk verhaal van je ontmoeting met het zeehondje.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi zus, ik kan me niet herinneren dat die foto ook bij tante in Vlissingen hing, wel bij tante aan boord. Ik vond hem altijd prachtig en keek er graag naar wanneer we mee mochten varen in de zomer.
    En om in de tantes te blijven... weer een andere tante van ons had ook een ontmoeting met een zeehond in de tijd dat ook zij in de winter ging zwemmen.
    grappig.

    BeantwoordenVerwijderen