AVG.

maandag 2 november 2020

Appelgebak.

Ongelofelijk hè, het is november
en het is zelfs achttien graden buiten.
Maar hier bij ons aan het water waait het
 al een paar dagen flink!
Met daarbij af en toe regen of motregen,
dat is weer niet zo fijn.
Geen weer om te fietsen, maar
het is binnen-zit-weer.
Voor dit weekend had ik een appeltaart,
of eigenlijk cake gebakken.
Een heel oud recept.
 

En heel gemakkelijk:
 
Zet de oven op 175ºC.

Je hebt nodig:
 1 dl neutrale olie (zonnebloemolie b.v.)
3 kleine eieren of 2 grote
175 gr suiker
1 thl vanille extract
250 gr bloem
1½ thl bakpoeder
snuf zout
4 appels
1 flinke eetl abrikozenjam

Doe de olie, eieren, suiker en van.extract in een kom
en klop met de mixer schuimig.
Zeef de bloem en bakpoeder met zout
en voeg toe, zet de mixer
wel op de laagste stand
om het stuiven van de bloem
tegen te gaan.
Beboter een springvorm van 24 cm
en giet het deeg hierin.
Schil de appels, snijd ze in vieren
haal het klokhuis eruit
en kras met een vork diep aan de bolle kant
van de appel, zodat het streepjes worden en
leg ze boven op het deeg.
Zet de vorm in de oven en bak 55 min. op 175 ºC
Als de taart gaar is warm dan een flinke lepel
abrikozenjam met wat water in
een pan, zeef dit zonodig
en kwast het over de nog warme taart.
 
Het nadeel van abrikozenjam 
vind ik dat je het niet lang kan bewaren,
we zijn niet zo dol op deze jam.
Maar ik had een potje vijgenjam gehad van
mijn dochter, die heeft een vijgenboom
in haar tuin met veel kleine maar wel
overheerlijke vijgen, daar had ze jam van gemaakt.
Die heb ik gebruikt om over de taart
te smeren.
*
We hadden in de familie nog een verjaardag,
maar door de Corona mocht haast niemand
komen, alleen de allernaaste
familie. Wij zijn samen gegaan en de
andere ouders de volgende dag en
nog een stelletje daarna weer.
Mijn zus is deze week jarig, en
ze heeft al gezegd dat ze het 
niet houdt, jammer hoor
want het is altijd zo gezellig om
bij elkaar te komen, maar het is
een hele grote familie, dus is het wel
begrijpelijk. We gaan
gewoon een ander keertje op bezoek.
Maar we moeten ons aan de regels
en aan de afstand houden.
Zorg voor elkaar!!
 
 

7 opmerkingen:

  1. Ja, de temperatuur voelt gewoon een beetje 'raar' aan hè... Ik loop zo in m'n jurkje naar buiten, dat is wel lekker.
    Je taart ziet er goed uit, eigenlijk een appelcake in taartvorm!
    Ik bewaar je recept even voor binnenkort; want elk weekend bak ik wel wat!
    Ja, verjaardagen is echt even anders. En zeker als je een grote familie hebt, mis je zò die gezelligheid van allemaal bij elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The cake looks yummy and sounds very easy to make and I have lots of apples on my apple tree so looks like I'll be making it. Yes it's a shame we can't celebrate our family occasions as we would like, it's my birthday this month and it looks like I will be spending it alone but it can't be helped I'll just eat some of that yummy cake haha xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit.
    Op ongeveer zo’n manier bak ik ook wel eens appelgebak, niet in een vorm maar op de bakplaat. Stond jaren geleden in een kookboekje dat bij de oven zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm ziet er erg lekker uit Loes, zou er wel een punt van lusten en zeker op deze tijd van de avond als je trek begint te krijgen, het water loopt me in de mond. Ja jammer hé dat er nauwelijks nog iets gevierd kan worden. Zelf ben ik a.s zaterdag jarig maar vier helemaal niets. In de zomer kon je het nog goed doen buiten met veel afstand,
    maar nu binnen, nee daar begin ik echt niet aan, jammer maar er komen t.z.t ook weer betere tijd toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yummy !!!! I love appels in pastry !!!!
    Have a sweet day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja heel gek weer. Inmiddels is de temperatuur weer gedaald hier en jaagt de wind achter de regen aan. Bij zulk weer hoort appeltaart. Klinkt heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow,I love how the top looks, yummy!

    BeantwoordenVerwijderen