AVG.

donderdag 24 september 2020

Crea 5220, krantafbeelding

Krantafbeelding is het deze week.
Ik heb al vele jaren een paar mappen 
waarin ik uitgeknipte stukjes uit de
plaatselijke krant bewaar. 
Het zijn niet altijd familie of vrienden,
maar ook dingen die me interesseren. 
Toch heb ik voor dit stukje gekozen,
waar mijn zoon in staat.
 

Tijdens de grote zomervakantie ging hij elke dag
s' morgens om 8 uur gewapend met een emmer,
een spons en raamwisser op zijn fiets 
naar Zijpe, waar toen nog de veerpont voer
om bij de wachtende auto's de ramen te wassen.
Omdat er bij veel drukte lang gewacht werd
om naar de overkant te kunnen gaan,
ging hij en nog enkele anderen aan het werk.
De meeste vakantiegangers waren op weg naar
Burgh-Haamstede en Renesse.
Nederlanders, Belgen, Fransen en Duitsers.
Dat ramen wassen was vrijblijvend, want ze moesten ook maar
afwachten of ze wel of niet iets kregen, een heel
enkel keertje een snoepje, maar de meeste
mensen waardeerden het wel.
Ik weet nog dat hij zei dat hij van iemand
in een dikke Mercedes twee kwartjes kreeg.
En wat later van iemand met een lelijk eendje
kreeg hij 5 gulden!
Toen waste hij ook nog als toegift
 de zij en de achterramen !
Haha.
Want ze deden de voorruit, vuil of niet, nodig of niet.
 Hij wilde dit alleen maar in de morgen doen,
dan kon hij 's middags nog iets
doen met zijn vrienden of zwemmen.
Hij verdiende er best goed mee,
want in het eerste jaar kocht hij
 een racefiets van het verdiende geld! 
 
En die slimme jongen ging toen op de fiets naar 
de middelbare school.
Toen kocht ik nog een maandkaart
voor de bus, als hij die maand
met de fiets ging kreeg hij het bus geld!
 

Wat hebben we vaak met deze boot meegevaren,
vroeger toen ik klein was, omdat mijn oma en opa
aan de ene kant woonden en wij aan de andere kant.
En later omdat ook mijn lief aan de tegenovergestelde 
kant van ons woonde.
 
Benieuwd naar de anderen?
 

13 opmerkingen:

  1. Leuk dat je dit bewaard hebt!

    Onze kinderen stonden ook wel eens in de krant, die heb ik natuurlijk ook bewaard!!
    Fijn weekend!

    Liefs Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtig krantenberichtje Loes! Leuk hoor zoals je zoon helemaal op eigen initiatief aan de slag is gegaan met water en spons. Geweldig dat hij er af en toe rijkelijk voor beloond werd.
    Een mooie herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What lovely memories Loes and a great idea to save newspaper cuttings, I have a few too. Well done to your son for doing this I'm glad his hard work paid off. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk dat je het bewaard hebt en zo te lezen is het een handige jongen !! vroeger bij de benzinepopm deden ze dat ook en de kids in de auto een snoepje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Loes deze oude krantenknipsel met zoonlief
    en de mooie herinneringen aan de boot waarmee jullie
    menig ritje hebben gevaren. Dat ramen wassen kan ik
    me ook nog heel goed voor de geest halen, vroeger zag
    je dat veel vaker, of je het nu leuk vond of niet de spons
    stonde al op het raam, en dan maar hopen dat ze er iets
    voor kregen, leuk bijdrage van dit thema.........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, wat een leuke herinneringen! Mooie verhalen n.a.v. de krantenberichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nice memories! It's good that you kept that newspaper clipping. I have kept some exhibitions in which I participated. Beautiful!
    Have a Good Weekend!
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk verhaal! Goed dat je het krantenknipsel hebt bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt leuk dat je zoon dit deed! Toen ik een jaar of 20 was, ging ik dagelijks met de veerpont voor mijn werk, en dan trof ik soms ook van die Hollandse jongens daar...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een ondernemende zoon heb jij. Wat leuk om tussen al die ouder artikeltjes te snuffelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg leuk en inderdaad een slimme jongen. Goed van hem om fietsend naar school te gaan. Fietst hij nog steeds ?

    BeantwoordenVerwijderen