AVG.

maandag 31 maart 2014

Smoothies

We beginnen de dag met een smoothie.
Dat doe ik al denk ik zo'n 25 jaar.
Mijn zus en ik lazen toen in die tijd het boek:
Een leven lang fit van Harvey en Marilyn Diamond.
Vooral het begin sprak ons aan, namelijk:
Begin de dag met fruit.
In het boek stond dat je verdeeld over de hele morgen alleen fruit zou moeten eten.
Dat vond ik toch niks, je werd zo flauw ervan.
Geen koffie of zo, nee dat zou je niet lang volhouden.
Maar om mee te beginnen...
Elke morgen één banaan met 2 sinaasappels
en dan met de staafmixer pureren.
Ook mijn kinderen gaf ik zo'n glas fruit.
En die doen dat nog (gelukkig).


Tegenwoordig gaat er allerlei fruit in de blender.
Als er b.v. ananas, meloen, kiwi of ander fruit in de reclame is
koop ik er meerdere van.
In de zomer is er een keur van vers en rood fruit, anders
dan in de winter, dan zijn het weer meer peren e.d.
Ook gaat er sinds kort een theelepeltje
chiazaad door.


Chiazaad zou heel gezond zijn,
 er wordt in ieder geval veel over geschreven
maar wij zijn in de fase van proberen,
vandaar dat we voorzichtig met 1 theelepel beginnen.

Chiazaad bevat het volgende

meer magnesium dan broccoli
meer omega-3 vet dan Atlantische zalm
meer calcium dan verse melk
meer eiwitten dan kidneybonen
meer selenium dan lijnzaad
meer ijzer dan verse spinazie
meer kalium dan bananen
meer vezels dan zemelen.

Voor gebruik liefst 10 minuten in wat water weken,
dan worden ze wat gelei-achtig en zijn ze gemakkelijker
door de maag te verwerken.
Het zou ook heel goed zijn voor 40+ vrouwen.

Het heeft ook een bloedverdunnende werking,
dus voor mensen die bloedverdunners
als medicijn hebben is het af te raden.

Er zijn nog meer van die superfoods,
maar ik vind dat je niet moet overdrijven.
Gewoon gezond eten en zeker veel
groenten en fruit, dan zit je altijd goed.

3 opmerkingen:

  1. Grappig, wij hebben van het Leven lang fit-dieet heel lang de gewoonte aangehouden om 's morgens met een glas vers geperst sinaasappelsap te beginnen. De hele morgen alleen fruit is ook helemaal niet geschikt voor nederlanders, tenminste niet in de winter. Fruit werkt verkoelend op het lichaam. Ik maak de laatste tijd veel smoothies. Chiazaad ken ik, idd heel gezond. Al las ik dat het ook gezondheidsnadelen heeft, zoals bij mannen een verhoogde kans op prostaat-kanker, als je het veel gebruikt. Met mate dus! :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi zus, ik begin de dag idd ook nog steeds met verse vruchtensap: de banaan of kiwi eet ik sinds de kinderen de deur uit zijn na een uurtje op mijn werk en daarna de koffie.
    Chiazaad is bloedverdunnend, maar gojibessen bloedstollend. Dus in het weekend eet ik een bordje havermout, met wat gojibessen, blauwe bessen en beetje chiazaad. Vaak doe ik er dan nog wat quinoavlokken bij. heerlijk en gezond. Maar zo af en toe een lekker stukje taart, chocola of caramel..... daar kan ik geen weerstand tegen bieden! Ondanks dat de hoeveelheid nodige groente onlangs is opgeschroefd naar 400 gram per dag.
    Mijn motto: eet gezond en met mate, zondig af en toe, en wees blij met jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dus een goede gewoonte geworden, en dat de kinderen en kleinkinderen dat ook doen is lekker meegenomen.
      Natuurlijk snoepen we ook, b.v elke week bak ik wel iets voor bij de koffie in het weekend.
      Als de basis maar goed is !

      Verwijderen