AVG.

vrijdag 13 november 2020

Crea 5220, bladmuziek

Bladmuziek, leuk deze keer.
Dat heb ik nog wel liggen, hele oude zelfs.
Afkomstig van mijn vader, die had hele
stapels bladmuziek en
ook veel muziekboeken.
 Hij had een oud orgel en hij
wilde graag een nieuwe, dus naar
Rotterdam om een nieuw orgel.
Het werd een Hammond orgel,
wat een super de luxe orgel was die zeg.
 
Ik herinner me nog dat we halverwege
in de jaren 60 op vakantie waren
op de Veluwe en daar in de buurt werden
nieuwe huizen gebouwd.
Op een groot bord stonden foto's
hoe ze eruit zouden gaan zien
met de prijs erbij.
Toen mijn vader het Hammond orgel
gekocht had zei mijn moeder:
voor dat geld hadden we op de
Veluwe een huis kunnen kopen! haha.
 Maar ze speelde zelf ook prachtig
op het nieuwe orgel en alles uit haar hoofd!
 
Gelukkig heb ik nog enkele originele muziekbladen.
Ze zijn oud en vergeeld en geplakt.
 


Hier moet ik nog iets bijvertellen:
Dit lied van het Onze Vader
heeft mijn moeder solo gezongen in de
kerk in Sirjansland op de zaterdagavond
voordat de dijken doorbraken
op zondag 1 februari 1953.
Veel heeft ze er eigenlijk nooit over
 verteld, want het
herinnerde haar pijnlijk aan de
watersnoodramp, en dat we moesten vluchten
voor het water.
 

Deze kon mijn vader ook zo mooi spelen,
en ik heb het ook geleerd te spelen.
Het eerste gedeelte gaat goed, maar het
zijn 5 bladzijden en over de helft
wordt het super moeilijk.
 

 De Heilige Stad is ook al zo'n mooi stuk,
 moeder kwam er dan bij staan,
vader speelde en moeder en wij zongen
dan mee.
 
Er was bladmuziek bij dat vader 
wel eens speelde b.v.
Waterloo, dan hoorde je als het ware
de kanonnen bulderen,
en op het Hammond orgel kon je heel veel
verschillende geluiden laten horen.
Pa was er altijd heel zuinig op en
ik heb het ook een beetje geleerd
met hulp van hem.
 
Kijk ook eens bij de anderen:
 
 

14 opmerkingen:

  1. Wat een fijne herinneringen. Leuk dat je die originele bladmuziek nog hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge, wat een herinneringen! Een Hammond orgel is heel bijzonder; ik ben een echte orgelgek trouwens...
    Ja, die muziek ken ik ook allemaal. Later speelde ik ook veel klassiek.
    Speel je zelf nog orgel of een ander instrument?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, de muziekbladen worden nog steeds gebruikt.
      Ik speel op een keyboard.

      Verwijderen
  3. Inderdaad wat een herinneringen. Ik was wel even stil bij je passage over het Onze vader en je moeder. Heel bijzonder.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh wat een prachtig verhaal Loes, en een Hammond orgel
    is een geweldig instrument waar je inderdaad van alles
    kan instellen en met en heel mooi geluid. Mooie herinneringen
    uit een lang verleden, zo mooi te lezen he jullie samen genoten
    van het muziek maken en zingen met elkaar.
    Och ja die vreselijke watersnoodramp, zelf was ik pas bijna
    6 jaar maar kan me het nog heel goed herinneren, dat is zeker
    een enorm trauma dat je altijd bij blijft.
    Prachtige uitwerking Loes.

    Fijn weekend......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi al die herinneringen en fijn dat je nog muziekstukken hebt, nooit wegdoen. Het moet echt fijn zijn geweest om zo met elkaar muziek te kunnen beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een kostbare herinneringen die moet je blijven koesteren

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie en dierbare herinneringen zijn dat Loes! Heerlijk om met het hele gezin muziek te maken,zoiets gedeeld kunnen hebben moet heel veel waard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What a lovely story Loes I love those music sheets, sweet memories.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie herinneringen Loes! Ik heb ook veel herinneringen aan orgelmuziek. Mijn broer speelde veel en we hadden een groot pedaalharmonium (en ook een piano!) in de kamer. De kamer was goed gevuld. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, Loes! Precious memories on those ancient sheet music! It's great to share the passion for music with your family!
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  11. It sounds as if both your mother and father were very musical, Loes. How fun to have an organ that produced all those different sound effects. You have many beautiful memories of your childhood. How lovely that these old music sheets cause you to remember those precious days.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige herinneringen om te blijven koesteren. Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love these old pages with music on them!

    BeantwoordenVerwijderen