AVG.

vrijdag 15 mei 2020

Crea 5220, gedicht.

Als je ooit in nood bent
Weet dat de Vader je kent
Wordt het donker om je heen
Hij laat je nooit alleen.
Hij ziet je stil verdriet
En verlaat je niet.

Elke nieuwe morgen
Blijft Hij voor je zorgen
Bij iedere nieuwe smart
Versterkt Hij jouw hart
Welke stormen er ook woeden
Hij zal je behoeden.

*

Bij ons thuis hadden we een dik boek
met allerlei verhalen, gedichten, kleine stukjes
uit bekende boeken enz.
Het was van mijn moeder en de
meeste tekeningen waren in 
Jugendstil.
Het boek is weg, jammer dat ik
het volgende gedicht met
de prachtige tekeningen erbij
niet kan laten zien.
Het zit nog altijd in mijn herinnering
en heeft me altijd geïntrigeerd.
Het is van Joost van den Vondel (1587-1679)
toen zijn baby zoontje was
overleden.

*

Kinder-lyck.

Constantijntje, 't zalig kijntje
Cerubijntje  van omhoog,
'D ijdelheden, hier beneden
Uitlacht met een lodderoog
Moeder, zei hij, waarom schreit gij
Waarom kreit gij op mijn lijk?
Boven leef ik, boven zweef ik
Engeltje van 't hemelrijk
En ik blink er, en ik drink er
't Geen de schinker alles goeds
Schenkt de zielen, die daar krielen
Dertel van veel overvloeds.
Leer dan reizen met ge peinzen
Naar paleizen, uit het slik
Dezer werrelt, die zo dwerrelt
Eeuwig gaat voor ogenblik. 

*

Het was in het Oud-Hollands geschreven en
ik heb het wat gemoderniseerd
om het beter leesbaar te maken.

Het eerste gedicht is van Leo Heuvelman.


De anderen hebben er vast iets moois van gemaakt,
kijk maar eens bij:

  Anita 


14 opmerkingen:

  1. Wow prachtig vooral Hij zal je behoeden. Zo waar voor ons deze week😘

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer dat het boek weg is, maar gelukkig ken je dit prachtige gedicht uit je hoofd en heb je de herinneringen die erbij horen in je hart...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zal een mooi boek geweest zijn, jammer dat het kwijt is geraakt, maar dat gebeurd soms, mooie gedichten heb je gekozen. Fijn weekend, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks Loes,for transcribing the poems, Google translated it and I could read it easily.It is moving and makes me think of collecting the verses that I love in a book ...precious!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat je het gedicht van Vondel nog wist. Mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, sommige gedichten blijven je altijd bij .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige gedichten Loes, wat jammer dat het mooie
    boek van thuis niet meer in jullie bezit is.
    Maar gelukkig blijven mooie herinneringen altijd bestaan
    in je hart 🧡

    Fijn weekend,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zijn beide hele mooie en gevoelige gedichten. In tijden van verlies en rouw spreken ze je des te meer aan. Maar waar kan dat boek dan toch zijn? Misschien kun je het een keer tweedehands in je bezit krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Such beautiful poems with comforting thoughts. Thank you, dear Loes, for reminding me this Sunday morning of our Heavenly Father who never leaves us, and always comforts, protects and strengthens us. Such a pity you no longer have the beautiful book.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful how they touched you to memorize the poems, I can feel the heartfelt emotion so fresh as you share them here. At first I thought you wrote the first one, it's special when you can read something and then when you share it it is like it comes from your own heart. Something felt poignant to me about theat!!Blessings! Praise God, He is with us always! xox

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ciao amica, grazie per essere passata a trovarmi mi fa molto piacere risentirti <3 , adesso mi faccio un bel giretto nel tuo blog, un abbraccione !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi!
    Aan "Constantijntje" van Vondel heb ik herinneringen. Moest het zelf voordragen en later m'n dochter op de middelbare school ook.

    BeantwoordenVerwijderen