AVG.

dinsdag 18 juni 2019

Gerechten uit Jeruzalem.

Uit het boek Jeruzalem heb ik nog
enkele gerechten gemaakt.
Deze gemarineerde zoetzure vis
is dan ook heerlijk.
Het is gebruikelijk dat het al 2 dagen 
van tevoren gemaakt wordt,
om  in de koeling te marineren
voor de Sabbat.
Dan wordt er namelijk in Israël niet gekookt.
Het wordt gemaakt van witvis, uien,
tomaten, paprika, olijfolie
en kruiden.
Het marineren is bedoeld om de
smaken goed door te laten trekken.
Lekker met rijst.
*
Salade van gort en peterselie.
Gort of parelgort is erg moeilijk te
krijgen. Toevallig had ik nog een pak 
in de kast staan, iets over de datum,
maar het was nog prima.
 Met feta, za'atar, groene en gele paprika
en veel peterselie was het een
lekkere en frisse salade.


In het boek stond dat er best veel
gerechten en stoofschotels aan de zware kant
zijn, waar deze salade heel goed bij past.
*
Gevulde Aubergines.
Deze zijn gevuld met lamsgehakt.
Maar ik heb rundergehakt gebruikt.
Volgens het boek 1 aubergine per persoon,
dat waren waarschijnlijk kleintjes, want ik
heb 1 grote gekocht en dat was genoeg
voor ons tweetjes.

Door de kruiden, ui en pijnboompitten
smaakte het heerlijk!
*
Tot slot de Maqluba.
Deze kun je ook een dag tevoren maken.
Het is een éénpans gerecht.
Het zijn eigenlijk allemaal laagjes,
maar de rijst die mee gestooft wordt
piept door de lagen heen,
en voor het opdienen behoor je
de pan om te draaien!


Het was heerlijk en ook nog eens véél.
Ik kan me voorstellen dat een heel
gezin hiervan met z'n allen kan smullen.
Zij eten daar dan brood bij.
Maar dat vonden wij dubbelop,
een frisse komkommer erbij was prima.
*

4 opmerkingen:

  1. Het visgerecht vind ik er wel lekker uitzien. Maar toen las ik over gort.. ai, dat lust ik echt niet..
    Eet jouw gezin dit allemaal zonder 'gedoe' op?
    Ik zou het echt niet op tafel durven zetten, maar dat zegt wel iets over hoe ze bij ons zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gostei da variedades de pratos. E adorei a comida de uma panela só. Sou fã.
    Bjos tenha uma ótima semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your Jerusalem dishes look so good! Shabbat Shalom!!♡

    BeantwoordenVerwijderen