AVG.

woensdag 15 mei 2019

Eieren.

De grote hobby van mijn lief is
de duivensport.
Zijn duifjes kennen hem op de prik
en zitten op zijn hoofd, schouders
en armen, wetend dat
ze wat lekkers van hem krijgen.
Een pinda of een maisje of een zaadje.




Natuurlijk heeft hij ook zo zijn favorieten.
Zoals deze: den Bonten.
Niet dat deze zo bont is, want
er zijn er nog meer die veel bonter zijn. (Haha)



Ook doet hij mee met de duivenvluchten,
meestal in het begin van het seizoen
vanuit Belgie en later verder weg
vanuit Frankrijk.
Zo was er twee weken geleden een
eiervlucht,
die wordt altijd in het voorjaar gehouden,
rond de Pasen, maar dan is het meestal
nog te koud voor de duifjes, dus is het
altijd wat later. 
Hij kwam zaterdag thuis met twee trays
met eieren, wel 45!
Gewone kippeneieren.
De kinderen heb ik ieder maar een doos meegegeven
en de rest komt goed uit voor het bakken.


Eerst maar eens koekjes gebakken.
Havermout, eieren, boter, bloem en chocolade.



Twee porties heb ik gemaakt,
we gingen een avondje uit en een
portie was voor de gastvrouw.


Verder maakte ik een ovenschotel 
van fusilli met spinazie,
eieren tussen de lagen in en kruidenroomsaus.
Hebben we twee maal van gegeten
want het was teveel voor ons tweetjes.
De laatste keer met gegrilde kip erbij.




Een dikke boerenomelet van 6 eieren, 
met aardappelen en groenten.
Met een frisse komkommersalade erbij was
dat een complete goed vullende maaltijd !





Vroeger dachten ze dat eieren erg slecht was voor je cholesterol,
maar daar zijn ze van teruggekomen.
Eieren zijn gezond en je mag er heus meer van
dan toen, 2 of 3 eieren per week.
Daar heb ik me toen ook niks van aangetrokken, 
want daar geloofde ik niets van.
Je mag wel 2 of 3 eieren per dag,
dat kan echt geen kwaad hoor.

Ik ga nog meer eierrecepten verzinnen. 😉

*

8 opmerkingen:

  1. Pigeon racing I would imagine is a fun pastime. Those pigeons of your sweetheart must be speedy racers. I have always found it amazing how pigeons fly miles and miles and always return to their home. That is a lot of eggs. Of course you have put them to good use. All that cooking looks delicious, Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. My husband is a pigeon-fancier too. But we don't use the eggs.
    You take advantage with them cooking yummy meals ! Good for you ;)
    Have a lovely day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hij is dus een echte duivenmelker hier aan de overkant heeft ook iemand duiven gezellig hoor dat roekoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, nooit geweten dat je duiveneieren gewoon kon eten...
    Het zijn mooie beestjes, hier zitten er ook altijd wel een paar te koeren. Bij onze buurvrouw hebben ze een nest in de boom, vertelde ze.
    De duivenstront is wat minder, maar ja.. dat hoort er ook bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We eten ook geen duiveneieren, maar ik was zeker niet zo duidelijk, het zijn gewone eieren van kippen.

      Verwijderen
    2. Je was wél duidelijk hoor, ik las weer eens te oppervlakkig en had dat éne zinnetje niet gelezen....🙈

      Verwijderen
  5. Lekkere recepten! Laat maar komen. Bij mijn ouderlijk huis woonden er tal van duivenmelkers. Precies dat die sport vroeger toch nog meer gebezigd werd. Kruipt ook ontzettend veel tijd in en dat combineren met een gewone job vraagt discipline. Ik weet nog dat we op zondagochtend geen was op de draad mochten hebben of geen zonneparasol in de tuin want dan "vielen" ze niet. :-)

    BeantwoordenVerwijderen