AVG.

dinsdag 23 juni 2015

Rabarbertaart

Voor Vaderdag heb ik een rabarbertaart gemaakt.
Ooit had ik eens een rabarber schuimtaart
gemaakt, maar die was nogal aan de zure kant.
Deze is met yoghurt en slagroom
en bevat wel meer suiker.

Eerst 4 eidooiers en 1 ei met
75 gram suiker romig en licht geklopt.


Daarna 125 gram boter met 50 gram suiker
en 1 zakje vanillesuiker ook romig geklopt.

150 gram bloem en 2 theelepels bakpoeder
mengen en alles door elkaar roeren.
De 4 eiwitten opkloppen en geleidelijk
175 gram suiker toevoegen.


Doe de helft van het cakebeslag in een ingevette
 springvorm van 25 cm ø
en spreid daarop de helft van het eiwit.
Zet in een voorverwarmde oven van 175ºC
of 150ºC heteluchtoven,
en bak de taartbodem 30 minuten.
Doe daarna hetzelfde met de andere helften van
 het beslag en eiwit.


Maak rabarber schoon en weeg tot je 600 gram hebt,
kook in beetje water/sinaasappelsap
met 125 gram suiker ongeveer 4 minuten.
Ik had te weinig rabarber (450 gr.) en heb er nog 150 gr. aardbeien
bij gedaan tot aan het gewicht.
Laat afkoelen.
Week 8 blaadjes gelatine in koud water 10 minuten.
Roer 300 ml volle yoghurt, 50 gram suiker
en 2 zakjes vanillesuiker door elkaar.
Verhit 1 eetlepel water en los de uitgeknepen
gelatine hier in op.
Roer telkens een paar lepels yoghurt erdoor
en doe dan het gelatine mengsel al roerend erdoor.
En roer het dan door de rabarber.
Zet in de koelkast tot het lobbig wordt (20 à 45 minuten).
Klop200 ml slagroom stijf en spatel
dit door de yoghurt-rabarber.
Sluit de rand van de springvorm om één
taartbodem en strijk de yoghurt-rabarber er over.
Leg de tweede taartbodem erop.
Zet de taart minstens 5 uur in de koelkast,
nog beter is een nacht.





Door de aardbeien toont de vulling wat mooier.
Iedereen vond hem erg lekker (gelukkig) !!

rabarber taart
Er werd van gesmuld en we praatten nog na over
het schoolreisje van de kinderen.

Benjamin was naar de vlindertuin de Berkenhof geweest
en had een heuse slang om zijn nek gehad.


We plaagden hem ermee dat het een plastic slang was.
omdat hij zo mooi blonk, maar hij was écht
zo verzekerde hij ons
en Benjamin was helemaal niet bang.
Zo trots staat hij hier op de foto.
Prachtig toch ?

5 opmerkingen:

  1. Mooie foto van Benjamin. Zeg maar dat ie cool is! Die rabarbertaart ... ik hoor iedereen erover maar ik ben bang dat ik zo'n taart in mijn eentje moet verorberen. Niet erg hoor. Maar hier gaan ze echt voor witte kwarktaart zonder stukjes of dingetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker, rabarbertaart. Leuk dat je die op veel manieren kunt maken. Deze kende ik nog niet. Pasgeleden maakte ik er één van 24Kitchen, dat leek meer een appeltaart, maar dan met rabarber....en slagroom. Ook lekker.
    Wat leuk, die slang, maar hij liever dan ik....hihi.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh, wat knap van je zoon, ik doe het hem niet na hoor!!
    De taart ziet er wel héél lekker uit!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sweet friend, what a stunning cake! I love rhubarb and today I also shared a rhubarb cake recipe on my blog, but it doesn't look anything like your beautiful cake :)

    Thanks for taking the time to link up with Roses of Inspiration. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello dear one! I just wanted to let you know that this recipe will be shared at Roses of Inspiration tomorrow afternoon. Thanks for sharing! Hugs to you!

    BeantwoordenVerwijderen