AVG.

zaterdag 16 mei 2015

Energielabel.

Enige tijd geleden hebben we het energie-label ontvangen,
ik denk wel dat heel Nederland dit label inmiddels
in de brievenbus heeft gehad.

Ons huis kreeg het laagste label dat er is
namelijk het label G.
Haha
Hoe moeten ze in Den Haag of van de Gemeente
nu eenmaal weten hoe ons huis
is geïsoleerd en afgewerkt.
Ze verzinnen steeds wat nieuws, dat ook geld kost.
Ik heb het een en ander eens opgezocht.

De grond waar het huis op staat is gekocht in 1916,
door de eerste bewoner die het huis
helemaal zelf heeft gebouwd.
Hij was dan ook een metselaar.
Er staat nergens geschreven wanneer het klaar was.
Ik denk tussen 1917 en 1919.
Dus ons huis is bijna 100 jaar oud !!
Daarna heeft hij er een tweede huis tegenaan gebouwd.
Dat was klaar in 1921.
Dat huis hebben mijn opa en oma gekocht en het volgende jaar
in 1922 is mijn vader daar geboren.



Het huis links was van hem/ons en het huis rechts van mijn grootouders.
Zij staan rechts op de foto en op het gras
vóór de vrouw links (je kunt het maar net zien)
zit mijn vader.
Toen de man was overleden heeft zijn vrouw er nog jaren 
alleen gewoond, ze hadden geen kinderen.

En toen hebben wij het gekocht.
Er was nog een bedstede, heel ouderwets, de wc buiten en
naar boven kon je met een ladder in plaats van met een trap.
Tegeltjes aan de haard en in de gang.

Mijn lief heeft het (piepjong als hij was)
bijna helemaal alleen verbouwd, met maar weinig hulp.
Hij heeft er bijna twee jaar over gedaan,
toen was onze zoon inmiddels al geboren.

In latere jaren hebben we steeds wat verbeterd,
zoals dubbel glas, isolatie, rolluiken en een grotere keuken.
En vorig jaar een serre, dat scheelt ook veel
met de warmte, dat niet alleen, maar we zitten
er ook heerlijk.
We wonen aan de dijk die dwars door ons dorp loopt.
We wonen hier heerlijk en willen hier echt nooit weg.
Onze zoon woont in het volgende dorp,
en dochter woont aan de andere kant van de dijk.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig om te zien! toen het vroeger was en nu , vooral voor ons buitenlanders..ik hou van geschiedenis , ik heb een tijdje geleden arnhems oude fotos op internet gezocht....jullie wonen heel mooi aan een dijk...ik ben gek op natuur niet in de stad...al moet ik zeggen we wonen mooi hier...Leuke fotos loes...thanks friend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi huis en van die labels klopt niet erg veel heb ik wel begrepen

    BeantwoordenVerwijderen