AVG.

dinsdag 28 januari 2014

Mandoline en koolraap

Al jaren heb ik een schaaf/rasp van Leifheit.
Met 1 mesje en 2 raspen, fijn en grof.
Weken geleden al was hij gescheurd, maar vorige week
was hij helemaal kapot.

Wij naar de stad, mijn lief en ik bij alle kookwinkels gekeken en ook
nog andere zoals b.v. Blokker en V&D, maar
geen schaaf te bespeuren.
Nu had ik in gedachten zo een die je met een schroefje
kunt verstellen van zeer fijn tot grof.
Teleurgesteld kwam ik thuis.

Mijn lief zei dat ik eens op het net moest kijken,
en ik heb gezocht naar "komkommerschaaf".
Bijna niets te vinden.
Toen bedacht ik dat ik misschien eens bij mandoline moest kijken.
En jawel hoor, daar kwamen ze tevoorschijn.
Diezelfde middag nog besteld, de volgende dag thuis,
hoe gemakkelijk kun je het hebben?
Het is een Benriner Japanse mandoline.
Je kunt schaven van zeer fijn tot 5 mm, maar er zitten ook
3 mesjes bij voor julienne, fijn middel en grof (Franse frietjes )

Wij Zeeuwen zijn van nature niet zo uitbundig, maar hier ben ik toch echt superblij mee !!!




Hiermee kan ik naar hartelust snijden en schaven.

Gelijk hier maar een recept

koolraapreepjes zoetzuur:
voor 2 personen
ongeveer 1 pond koolraap
1 prei
2 eetlepels olie
1 theelepel suiker
2 eetlepels tomatenketchup
1 eetlepel sojasaus
eventueel fijngesneden peterselie/ sesamzaad, geroosterd

Maak de koolraap schoon en snijd ze in dunne julienne.




Was en snij de prei in schuine reepjes.
Verhit de olie in een wok en smoor de koolraap ca. 5 minuten.
Dan de prei erbij doen en roerbak nog eens 5 minuten.
strooi de suiker erover en laat het even karamelliseren.
Voeg dan de tomatenketchup, sojasaus en 4 eetlepels water toe.
Breng het aan de kook en voeg naar smaak sambal en zout toe.
Tot slot de peterselie, of op z'n Chinees: sesamzaad.
Serveer met rijst.

De meeste mensen halen hun neus op voor koolraap,
 maar dit smaakt echt anders, niet Hollands, maar
eigenlijk Oosters.
Wie lust er nu geen koolraap meer ?
Dit smaakt toch heel anders dan de blokjes gekookte raap van vroeger,
waar de kinderen hun neus voor ophaalden,
(niet alleen de kleinen, maar vaak ook de groten).

Smakelijk!!!


koolraap zoetzuur

2 opmerkingen:

  1. Mmmm... koolraap..... Mijn moeder (boerendochter van de klei) zei altijd: ik ga geen beestenvoer eten. Mijn vader gaf dat aan de koeien. Hoe raar, mijn vader (rasechte Zeeuw) was er gek op, met vis en botersaus... Ik vond het een ramp als dit menu op tafel stond.
    Maar met dit recept ga ik het misschien nog wel eens proberen en wie weet lekker vinden....
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is waar Marian, dat ik vroeger ook geen koolraap lustte, maar met dit recept ben ik helemaal om. Het smaakt wat zoetzuur, beetje chinees en het is echt heerlijk. Je proeft eigenlijk helemaal geen koolraap meer.

      Verwijderen