AVG.

dinsdag 30 juli 2013

Kersen en frambozen

Nu het kersentijd is, eten we volop kersen,
en ook frambozen, aardbeien en bessen.
frambozen hebben we zelf, ik ben er dol op.

We hebben zoveel frambozen gehad, dat ik ze op brandewijn heb gezet.
Die zijn ook lekker om te geven op een verjaardag.
Maar meestal heb ik dan zoveel dat ik het prompt vergeet
en zelf maar de framboosjes oplepel,
en dat is heus geen straf (!)

Nu dan de kersen op wodka gezet, eerst de kersen
ontpit, (dolblij met m'n kersenontpitter)
suiker erover en een volle theelepel vanille extract.
Die heb ik ook zelf gemaakt, heel simpel
volgens het recept van de gulle aarde , je moet naar beneden scrollen
voor het extract, eerst zie je een recept van after eight, ook erg lekker hoor.

kersen op wodka


De frambozen gaan ook op de pavlova die ik maak
van 5 eiwitten met een snufje zout en 1 eetlepel suiker
bijna stijf geklopt, daarna nog 240 gram suiker langzaam toevoegen
onder het kloppen.
Dan een theelepel witte wijnazijn en 2 theelepels maizena
(door een zeef) erdoor spatelen.
Leg het eiwit op een met bakpapier beklede bakplaat,
maak er een dikke ronde vorm van en zet
in de oven die voorverwarmd staat op 180ºC.
Zodra de plaat in de oven staat, DIRECT de oven
terugzetten op 150ºC en bak de pavlova
1 uur en een kwartier.
Zet de oven uit en laat afkoelen zonder de deur open te doen.
Bij voorkeur 's avonds bakken en de volgende morgen
de slagroom kloppen, ongeveer 400 ml zonder suiker.
Haal het eiwitschuim uit de oven en draai het om op een groot bord of schaal.
Schep de slagroom erop en versier met vers fruit zoals
frambozen, bessen, aardbeien of passiefruit.
Doe er geen perziken of zoiets erop, dat heb ik een keer gedaan
en het resultaat was walgelijk zoet, beter dus wat friszuur fruit.
pavlova

Geen opmerkingen:

Een reactie posten