AVG.

dinsdag 21 mei 2013

Rabarber

Gisteren met Pinksteren en vandaag wéér somber en regen.
We zijn gisterenmiddag naar het tuincentrum gegaan
om wat plantjeste kopen.  Lekker binnen gelopen, de
hele route en op ons gemak
een heerlijk taartje met koffie genuttigd.
Mijn lief heeft de bloemen en plantjes al direct in de
bakken en tuin geplant.
Dat staat al zo vrolijk, het doet je het slechte
weer een beetje vergeten.

Verder heb ik rabarber verwerkt voor twee toetjes.




Eerst de rabarber (ruim een pond) schoongemaakt
en in stukjes gesneden

In een vuurvaste schaal gelegd samen met het sap
van 2 bloedsinaasappels en
ongeveer 125 gr suiker.
Zet de schaal in de oven op 180ºC
ongeveer 1 uur of tot je het ziet bubbelen.
Laat het wat afkoelen en giet het
voorzichtig door een zeef.




Laat goed uitlekken.
Ik heb het pulp vermengd met geklopte slagroom
(zonder suiker, de rabarber is al zoet genoeg)
Er bovenop aardbeien,
die ik in stukjes heb gesneden, en
in een schaal met 1 theelepel suiker
en een scheutje balsamicoazijn
ruim een uur heb laten marineren
en af en toe eens heb omgeschept.

rabarbertoetje

Voor de volgende dag heb ik het opgevangen sap
in een maatbeker tot 5 dl aangevuld met witte wijn.
Ik heb muskaatwijn gebruikt, maar een chardonnay
of een andere lekkere witte wijn kan ook.
Laat 4 vellen gelatine weken in koud water.
Neem 5 eetlepels van het sap en doe ze in een pannetje
warm het op tot bijna kookpunt
en voeg de uitgeknepen gelatine erbij
en laat het oplossen onder goed roeren.
Giet het sap er al roerend bij en
doe het sap in mooie glazen,
of in een puddingvorm.
Laat het een nachtje stijf worden.


rabarbergelei

Het is zo al lekker, maar wij doen er vanillesaus bij,
maar gewone gele vla past er ook heerlijk bij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten