AVG.

dinsdag 28 mei 2019

Soep uit Jeruzalem!

Dit lekker soepje is gemaakt van
verse tomaten, ui en brood.


Niets bijzonders zult u denken, maar dit recept komt
uit Jeruzalem en uit dit boek van 
Yotam Ottolenghi.
Zijn moeder Ruth maakte deze soep.


Recept voor 4 personen.

2 eetlepels olijfolie
grote ui fijngesneden
½ theelepel komijnzaad
½ theelepel komijnpoeder
 2 tenen knoflook fijngehakt
7½ dl groentenbouillon
4 grote rijpe tomaten
blik tomatenblokjes
1 eetlepel suiker
1 dikke snee desembrood
koriander/peterselie
zout en peper
*
Verhit de olie en bak de ui er 5 minuten
glazig in. Bak komijn en knoflook 2 min. mee.
Giet de bouillon erbij en de 2 soorten
tomaten, de suiker, zout en peper.
Breng de soep aan de kook en
laat zachtjes 20 min. pruttelen.
Voeg na 10 min. het in stukjes gescheurde brood
bij en de koriander of peterselie en
 pureer in de blender met de
pulseknop, er mogen nog kleine stukjes
in zitten.
De soep mag ook best dik zijn,
serveer met wat achtergehouden kruiden
en een sprenkeltje olijfolie.
*

Mijn dochter had haar vriendin geholpen
met de verhuizing naar
haar nieuwe huis, schoonmaken en zo.
Toen ze eenmaal gesetteld was,
kwam haar vriendin met
dit dikke boek voor haar. (lief hè)
Dochterlief kookt en bakt
ook heel graag, ze kwam met dit boek
naar me toe en ik mocht het dan ook
een poosje bij me houden.
Zij heeft er al veel uit gemaakt en ik
ben dat ook van plan.

Ook staan er mooie foto's in.
Zoals dit leuke jongetje met zijn mooie
keppeltje met Davidster!


En deze Joodse man met een rij kinderen.


Jeruzalem is oud en modern tegelijk, want
 de man hier is aan het telefoneren
met zijn mobieltje.


6 opmerkingen:

  1. Een lekkere soep met dit sombere weer moet smaken ...
    Ik wens je een fijne namiddag ... liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een bijzonder boek! Heb je er al meer uit gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The kippah photo reminds me of something I read in the news just a few days ago. Apparently, an official in Germany suggested people not wear them in public anymore because attacks against Jews in the country have increased.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Looks like good Jerusalem soup!! I love the pictures!!♡

    BeantwoordenVerwijderen