AVG.

donderdag 17 januari 2019

Witlof en currykruiden.

Ondanks dat ik aan het handwerken ben,
heb ik niets klaar om te laten zien.

Maar wel een paar lekkere recepten.

*

Bij Martine zag ik hoe je zelf curry
kruiden kan maken en heb hetzelfde
recept gemaakt.
Kipfilet gemarineerd in yoghurt
met currykruiden.
Het was heerlijk!
Bij de courgette had ik nog een restje
bloemkool, dat over was, 
erbij gedaan en geroerbakt
met dezelfde currymarinade.
En met zilvervliesrijst.


En een haastige maar heerlijke witlofschotel!
Dit receptje maak ik al jaren, is eenvoudig
en snel [zoals de naam al zegt]

Laat in een wok 2 eetlepels olie warm worden en
bak daarin (niet te hard) 1 a 2 teentjes gesneden knoflook
met 1 theelepel gedroogde of 1 takje verse tijm. 
Voeg hamreepjes of blokjes toe en zet het vuur hoger.
Snijd een pond witlof in repen, was ze,
en doe de witlof erbij, roerbak een paar minuten.


Op dit punt kun je roomkaas met een
scheutje melk toevoegen, of
geraspte kaas met melk, deze keer heb ik 
gekozen voor crème fraîche en een scheutje melk.



Laat het even koken en bind het dan
met een papje van water en
maizena, of zoals wij hier in Zeeland
zeggen: een timpertje.
Breng op smaak met zout en peper.
Het smaakt geweldig met
pasta erbij.
Hier een fusilli met pesto.






Vaak maak ik eenvoudige toetjes, deze b.v.
maakte ik vroeger ook vaak.
Kook een custardvla en doe daar
meteen yoghurt bij, roeren en klaar!
Lekker met jam of vruchtensaus.




9 opmerkingen:

  1. Your kitchen must smell a treat with all that delicious cooking happening, Loes. Love the look of the curry and the stir fry....finished off with that easy but yummy dessert...yummo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello dear Loes!
    Both of your recipes looks so tasty!
    The 2nd plate is my favorite! I love pasta!!
    I will make you dessert! It sounds delicious!
    Thank you for sharing! Have a lovely day! Hugs!
    Dimi...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your recipes look yummy, I like the sound of the custard too I like quick and easy. :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er super lekker uit en vooral het witloofreceptje ga ik zeker eens uitproberen. Bedankt Loes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke tips en ideetjes! Laatst had ik een rauwe witlofsalade gemaakt, maar dat doe ik nooit meer...
    Houd je van koken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er heerlijk uit, en eenvoudig te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So many tasty and creative ideas!!
    Marinating in yogurt, I hadn't thought of it!
    Looks delicious!

    BeantwoordenVerwijderen