AVG.

donderdag 1 november 2012

Bitterkoekjes toetje

Soms heb je dingen in de kast staan
waar je eigenlijk niets mee doet,
of nog niets mee hebt gedaan.

Twee ringen had ik eens gekocht,
 je zou er wel 6 moeten hebben
maar ik wilde ze eerst eens uitproberen
voordat ik er nog 4 bij zou kopen.
Twee dus, spiksplinternieuw,
nog in de verpakking.
Die eraf gehaald en de ringen
in een sopje afgewassen.

Eerst maar met boter ingesmeerd.
Op een platte ondergrond gezet en
met bakpapier bekleed.
Daar de ringen op.

Deze week een bitterkoekjescake gebakken.


Plakken cake gesneden en in de
ringen gelegd.
Beetje Amaretto di Saronno erover gesprenkeld.



Ongeveer 2 dl melk opgezet en laten binden met
1 eetl. bloem en 1 eidooier,
heel goed geroerd
en 3 blaadjes geweekte gelatine
erin opgelost.
Een klein scheutje amandelaroma erdoor
en af laten koelen tot het lobbig wordt.


Het eiwit heel stijf kloppen met een snufje zout.



En door de vla spatelen.




Als het goed gemengd is
in de ringen gieten, op de
bitterkoekjescake.


Nu in de koeling zetten
en heel veel geduld hebben,
want hoe zou dit smaken?
Het is eigenlijk een probeersel, echt niet
van een bestaand recept.
Maar ik heb al zoveel puddingen gemaakt
dat ik dacht dat het met de verhoudingen
wel goed zat. Toch maar afwachten.


bitterkoekjes toetje



Gelukkig had ik de ringen beboterd, want
nadat ik met een mes langs de kant ging
gleden ze heel makkelijk op het bord.
Wat opgeklopte slagroom
erbovenop met
een paar kleine bitterkoekjes,
de amarettini.
En lekker dat het was !!!!!
(door de Amaretto di Saronno natuurlijk)

4 opmerkingen:

  1. dat ziet er weer feestelijk (en lekker) uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mar, het was goed gelukt, dat gebeurt niet altijd hoor.

      Verwijderen
  2. Sjiek toetje, Loes! Creatief vondst ook. En ook nog Zeeuwin (net als ik). Ik volg je ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Nell, leuk dat je ook Zeeuwse bent en ik volg je ook. Je schrijft leuke stukjes en lekkere recepten.

      Verwijderen